Ilgas sėdėjimas prie švenčių stalo ir nuolatinis užkandžiavimas didina riziką persivalgyti. Ką daryti, jei to nepavyko išvengti arba netgi apsinuodijote? „Camelia“ vaistininkė Monika Žalytė ir Naujamiesčio „MediCA klinika“ šeimos gydytoja Izabelė Juškienė dalijasi 5 patarimais, kurie pajutus negalavimus padės greičiau pasijusti gerai.

Persivalgymo ir apsinuodijimo simptomai yra gana panašūs: persivalgius dažniausiai pasireiškia sunkumas, skausmas pilvo srityje, pilvo pūtimas, pykinimas, rėmuo, o pagrindiniai apsinuodijimo simptomai – pykinimas, vėmimas, viduriavimas, pilvo skausmas, apetito netekimas, nuovargis ir, kai kuriais atvejais, karščiavimas.

„Vis dėlto persivalgius sunkumas pilvo srityje atsiranda nuo per didelio maisto kiekio, o apsinuodyti galima net ir nedidele porcija, pavyzdžiui, grybais“, – pastebi M. Žalytė.

Neslopinkite apsinuodijimo simptomų. Jei vaikas ar suaugusysis ėmė vemti ar viduriuoti, pasak šeimos gydytojos I. Juškienės, negalima slopinti šių simptomų, nes taip organizmas valosi nuo toksinių medžiagų. M. Žalytė priduria, kad tokiais atvejais reikėtų gurkšnoti negazuotą mineralinį vandenį ir vartoti elektrolitų skysčius, kurie atstato skysčių bei druskų kiekį organizme.

Apsinuodijus taip pat rekomenduojama vartoti aktyvuotos anglies tabletes, kurios padeda pašalinti toksinus iš organizmo, ir gerųjų bakterijų, kurios atstato žarnyno mikroflorą.

Esant sutrikusiam virškinimui galima išgerti virškinimo fermentų, tačiau, pasak I. Juškienės, jais piktnaudžiauti nederėtų.

„Dažnai naudodami virškinimo fermentus mes tarsi apgauname savo organizmą ir dirbtinai padidiname jo galimybes virškinti. Tai ilgainiui skatina antsvorio formavimąsi, cholesterolio kiekio organizme didėjimą, endokrininės sistemos veiklos sutrikimus, judamojo aparato sistemos pakitimus“, – įspėja „MediCA klinika“ gydytoja.

Kurį laiką susilaikykite nuo maisto. M. Žalytė pataria dieną ar pusdienį atsisakyti maisto, gerti negazuotą mineralinį vandenį, o maistą pradėti valgyti mažomis porcijomis ir lengvai virškinamą, pavyzdžiui, košes, vaisius ar daržoves.

I. Juškienės teigimu, esant lengvam negalavimui galima gerti šiltą vandenį, arbatas, sultinį, o pasireiškus alkiui – užkąsti džiūvėsėlių.

Kurį laiką organizmą pailsinti nuo maisto naudinga ir vaikams. Nors, pasak vaistininkės M. Žalytės, kartais sunku nustatyti, ar persivalgymo simptomai kamuoja vaikus, bet jei po valgymo pasikeitė elgesys – vaikas tapo vangus, galima įtarti, kad jis persivalgė. Tokiu atveju taip pat reikėtų susilaikyti nuo maisto ir palaukti, kol vaikas pats išalks ir paprašys valgyti – tam tinka nedidelė porcija lengvai virškinamo maisto.

Lengvai pajudėkite. „Camelia“ vaistininkė, tiems, kurie jaučia lengvus persivalgymo simptomus, taip pat pataria užsiimti lengva fizine veikla. „Pakilę nuo stalo galite išeiti pasivaikščioti po apylinkes. Suaktyvėjus kraujotakai pagerėja ir virškinamojo trakto veikla. Žinoma, sočiai prisivalgius nederėtų užsiimti aktyviu sportu, nes kraujas tokiu atveju priteka į raumenis ir virškinimas dar labiau sulėtėja“, – teigia M. Žalytė.

Atsigerkite arbatos. Esant virškinimo negalavimams geriau pasijusti gali padėti vaistažolių arbatos. „Natūraliausias ir saugiausias būdas padėti sau pagerinti virškinimą – pelynų arbata. Ją reikėtų vartoti 3-4 kartus per dieną iki tol, kol jausitės gerai. Paprastai persivalgymo sukeltas diskomfortas trunka 2-3 dienas, jei savijauta po 3 dienų negerėja, rekomenduojama kreiptis į gydytoją“, – tvirtina I. Juškienė.

Karčiųjų kiečių arbata mažina skrandžio spazmus, rūgštingumą bei uždegimą. Gydytojos teigimu, virškinimui taip pat naudingos ramunėlių, šalavijų, medetkų arbatos.

„Virškinimui naudinga ir pankolių vaisių arbata, kuri mažina pilvo pūtimą ir gali padėti esant refliuksui. Kmynų vaisiai taipogi mažina pilvo pūtimą, tinka esant viduriavimui ar vidurių užkietėjimui. Ramunėlės mažina uždegimą ir gali sumažinti pilvo spazmus, dujų kaupimąsi. Čiobrelių žolė gali malšinti skrandžio skausmą, mažina viduriavimą bei pilvo pūtimą“, – priduria M. Žalytė.

Nesistenkite suvalgyti maisto likučių. Šiais metais, dėl siaučiančios pandemijos ir karantino ribojimų, daugelio šventės bus kuklesnės, švenčiamos mažesniame artimųjų rate. „Patarčiau atsižvelgti į tai ir gaminti atitinkamai mažiau maisto. Jei vis dėlto nutiko taip, kad per šventes nespėjote visko suvalgyti, nesistenkite subaigti visų likučių ir nerizikuokite apsinuodyti sugedusiu maistu – atidžiai įvertinkite, ar maistas tikrai saugus vartoti“, – atkreipia dėmesį M. Žalytė.

Comments (0)

No comments at this moment