Nors šlapimo nelaikymas kelia psichologinę įtampą ir stipriai riboja gyvenimo galimybes, pagalbos į specialistus žmonės kreipiasi problemai gerokai įsisenėjus. Tokiais atvejais uždegimai sunkiau ir ilgiau gydomi bei gali sukelti įvairių lytinių organų ar šlapimo pūslės uždegimų.

Nors visuomenėje vis dar gajus mitas, kad su šlapimo nelaikymo problema susiduria tik vyresnio amžiaus moterys, šiandien jis vis dažniau pastebimas tarp jaunų žmonių, ypač paauglių, ir vyrų. Taip pat ši problema pasireiškia net kas šeštai gimdžiusiai 30-metei, kas ketvirtai 45-metei ir net kas antrai 50-metei. Nedidelis šlapimo nelaikymas nekelia grėsmės gyvybei ar sveikatai, todėl žmonės bėdas mėgina spręsti savarankiškai. Nors taip sumažinimas jų patiriamas diskomfortas, tačiau problema nėra visam laikui išsprendžiama“, – sako „Camelia“ vaistininkė Irena Garuckienė.

 

Skatina fizinės ir psichologinės priežastys

 

I. Garuckienė pasakoja, kad šlapimo nelaikymą paprastai sukelia raumenų ir nervų, padedančių kontroliuoti šlapinimosi procesą, veiklos sutrikimai. Juos paskatina nėštumas, gimdymas (ypač ilgas ir sudėtingas) bei menopauzė. O vyrams šlapimo nelaikymas gali pasireikšti dėl smegenų operacijos, diabeto, išsėtinės sklerozės ar su amžiumi susijusių organizmo pakitimų.

 

„Šlapimo nelaikymas gali išsivystyti ir žmonėms, patiriantiems ilgalaikį vidurių užkietėjimą ar turintiems antsvorio. Taip pat vartojantiems daug alkoholio, kofeino, gazuotų gėrimų ar maisto produktų, kuriuose gausu cukraus, ar citrusinių vaisių. Jis dažnai pasireiškia ir kaip šalutinis tam tikrų medikamentų, tokių kaip diuretikai ar antidepresantai, ar hormoninių preparatų poveikis. Šlapimo nelaikymas kai kuriais atvejais yra ir šlapimo takų infekcijos komplikacija“, – teigia vaistininkė.

 

I. Garuckienė pabrėžia, kad šlapimo nelaikymas gali atsirasti ir fizinio krūvio metu dėl pakitusio dubens raumenų tonuso bei kūno raumenų padėties – tai dažnai pasireiškia 35–45 metų sportuojančioms moterims. Taip pat šią problemą neretai sukelia ir stresas bei sudėtingos darbo sąlygos.

 

Įtaka gyvenimo kokybei

 

Vaistininkė sako, kad pagrindiniai šlapimo nelaikymo simptomai yra nevalingai bėgantis šlapimas, dažnas noras šlapintis ir šlapimo nutekėjimas kosint, čiaudint, einant, sportuojant ar keliant sunkius daiktus. 

„Ši problema stipriai paveikia žmogaus gyvenimo kokybę, nes skatina apriboti savo fizinį ir socialinį aktyvumą: vengti sporto treniruočių, ilgų pasivaikščiojimų ar tolimų kelionių. Jis jaučia nuolatinį diskomfortą keliantį nemalonų kvapą ir drėgmę, dėl kurios prasideda odos pažeidimai. Jei žmogus neišsiaiškina šlapimo nelaikymo priežasčių ir jų negydo, liga ne tik progresuoja, bet ir sukelia ilgalaikių psichologinių problemų, tokių kaip prarasta savigarba ir pasitikėjimas savimi, depresija, nuolatinis jaudulys ir intymių santykių vengimas“, – pasakoja I. Garuckienė. 

„Camelia“ vaistininkė priduria, kad susidūrus su šlapimo nelaikymo problema, vertėtų nelaukti, kol ji galbūt išsispręs savaime, ir kreiptis pagalbos į gydytojus. Kitu atveju gali atsirasti makšties, lytinių organų, šlapimo pūslės uždegimai, infekcijos, o tuomet gydymas gali užsitęsti, ar būti mažiau efektyvus, tad svarbu nedelsti. 

„Savo praktikos metu pastebiu, kad šlapimo nelaikymas yra labai nemaloni tema ir žmonės pagalbos į specialistus kreipiasi tik kritiniais atvejais – pastebėję kraują šlapime, jausdami nuolatinį skausmą pilvo apačioje ar net deginimą šlapinantis. Šiandien vaistinėse galima įsigyti specialių įklotų, padedančių mažinti diskomforto jausmą. Jie sugeria skysčius ir sulaiko nemalonius kvapus, tad žmogus gali jaustis laisviau, saugiau ir patogiau. Tačiau įklotai negali padėti išspręsti šlapimo nelaikymo problemos, todėl pastebėjus anksčiau minėtus simptomus, rekomenduoju jokiu būdu neatidėlioti vizito pas gydytoją“, – pataria I. Gureckienė. 

Prevencijai – svorio kontrolė

 

Norintiems išvengti šlapimo nelaikymo, „Camelia“ vaistininkė rekomenduoja mažinti kūno svorį, nes organizme susikaupę riebalai didina slėgį į šlapimo pūslę. Šią šlapimo nelaikymo problemą gali padėti sumažinti ir pakankamas skysčių kiekis bei subalansuota mityba.

 

„Gerkite pakankamai vandens – bent 8 stiklines per parą. Taip pat valgykite daug flavonoidų turinčio maisto: mandarinų ir kitų citrusinių vaisių, obuolių, vynuogių, brokolių, salierų, petražolių, mėlynių, spanguolių, juodųjų serbentų, bruknių. Jie svarbūs bendram organizmo ir dubens dugno raumenų stiprinimui“, – sako I. Garuckienė.

 

Norint išvengti nemalonių simptomų, patariama vengti ir gazuotų gėrimų, alkoholio, kofeino ir rūkymo, dėl kurio dažniau susergama šlapimo pūslės vėžiu. Taip pat treniruoti šlapimo pūslę – eiti į tualetą kas dvi valandas, net ir nenorint. Tuomet didinti laiko intervalą po 15 min., kol žmogus nesišlapinęs galės išbūti tris valandas.

 

Comments (0)

No comments at this moment